mandag 4. januar 2010

BACK TO BASIC

Hverdagen er tilbake, og det er bra. Det koselig og hyggelig med advent og jul, men du så godt det er med hverdager!! I dag er det mandag, og det er på tide å ønske dere alle et godt nytt år. Håper det nye året vil gi oss alle gode, lykkelige dager, - dager vi kan fylle med hobby, jobb, vennskap, kjærlighet og glede. Litt sorger og bekymringer trenger vi også for å sette pris på det gode, men jeg håper det ikke blir for mye av det for noen av oss.




Et helt nytt år.... Mange dager å fylle med det vi ønsker.
Her har jeg åpnet det nye året med å bake noen herlige sprø knekkebrød. De smaker kjempegodt med litt ost, og er et godt alternativ nå etter alle godsakene i jula.



En knall enkel oppskrift som blandes sammen på et blunk.

3,5 dl store havregryn
3,5 dl grov rug
1,5 dl sesamfrø
2 dl solsikkefrø
0,5 dl linfrø
1 dl kruskakli
1 ts salt
1 terning kjøttbuljong løst opp i litt av vannet
7 dl kaldt vann



Bland alt lett sammen og smør det jevnt utover 2 bakeplater dekket med bakepapir. Pass på at det blir så jevnt som mulig.

Inn i ovnen på varmluft på 190 grader i 10 minutter, tas deretter ut og deles opp i firkanter med en pizzarull og gjerne en linjal som jeg har gjort her.



Inn i ovnen igjen på 190 grader i 30 minutter, sett temperaturen ned til 50 grader og la dem stå i 30 minutter til og tørke. Har da døra på gløtt:)
Deilig smak av sesamfrø.....nam nam.




Andre ting som skal forberedes til nyåret er BOKA MI. Der er det notert ned arbeidsplan,- vi som går turnus må jo prøve å få litt oversikt.
Dessuten må jeg skrive ned alle bursdager i den nye boka, og de skal markeres med et søtt klistremerke sånn at ingen blir glemt. Når uka blas opp skal det lyse fra de dagene det er bursdager med blomster elle noe annet fint:)



Gammel og ny bok side ved side for ikke å glemme noe viktig...



Mamma hadde bursdag i fjor......markert med ei søt jente på rulleskøyter,
og vil om 10 måneder feire bursdag igjen om alt går oss vel i det nye året.


En tanke jeg vil sende med dere i nyåret er denne:
Vi er så lykkelig som vi selv ønsker å være. Lykke til med det.




8 kommentarer:

Hennes sa...

Hei, og godt nytt år.
Ja, det er godt når hverdagen er tilbake, og maten smaker utrolig godt når det er lenge siden vi har hatt "normal"mat.
Det var veldig lurt med klistremerker for å markere.
Pynter fint opp i boken.
Linda..

Fjordheim sa...

Ja det er nok mye sant i det. Ønsker deg et riktig godt nytt år :)

Nunne sa...

Godt nyttår, Lovise.
Her i huset gikk det med noen porsjoner knekkebrød i jula så tirsdagen i romjula laga jeg en ny porsjon.
Som du sier, veldig godt og sååå lettvint å lage. Jeg har en litt annen vri på oppskriften, men tenker de smaker godt, begge typer...
PS.har savna deg!

Anonym sa...

Ønsker deg et godt nytt år! Håper du får mange kreative og gode hobbydager i det nye året.
Syns du starter flott!
Disse knekkebrødene så veldig gode ut.

Janne i Fagerlia sa...

Dette skal jeg også prøve. Både min svigerinne og en kollega bakte knekkebrød til jul, og jeg var så heldig å få en andel i baksten ti dem begge. Det var kjempegodt - mye bedre enn knekkebrødet vi kjøper i butikken.

Monicas sa...

godt nytt år....så veldig godt ut....hverdagen e nu god å ha

Gry sa...

Godt nyttår!
Fine og sanne ord!
: )

Lise sa...

Godt nytt år! Og takk for at du deler oppskrift på knekkebrød. De ser jo herlige ut! Jeg kjenner at jeg har lyst på "ordentlig" mat etter julens utskeielser, og da er jo dette en god start. Disse skal prøves!