torsdag 3. januar 2008

KNIVMAKEREN


MED VARSOM HÅND

sitter min samboer og pusler med sine hobbyer. Han lager forskjellige ting, men helst kniver. I dag vil jeg vise fram noen av hans ting, så dere skjønner at hobbyer drives på flere forskjellige områder her i huset. Det er ikke bare sytråder og stoffbiter som fyker omkring innimellom hundehårene, men i høyeste grad også fliser og pussestøv, he he.


Her er noen av knivene som han har laget. De blir mye brukt til presanger til bursdager og konfirmasjonsgaver. Mange bestiller hos ham når det er litt spesielle gaver som skal gis.

Knivene lages i forskjellige utgaver, og det er ikke ofte at to ligner på hverandre.

Ikke bare kniver blir til mellom hendene hans, men også kopper laget av rikuler. De er supre å ha med på tur, og henger fint i beltet og dingler til du kommer til en fristende bekk. Da er det herlig å slukke tørsten med en kopp klinkende klart vann....



Koppene er silkeglatte å holde i, ikke mye flis å få i fingrene her, nei..

Som dere ser her, er det også blitt produsert litt pynt for damene...

Kanskje det er for å få mennene til å få bedre samvittighet når de har kjøpt seg en fin kniv, at de samtidig kan komme hjem med en bitteliten kniv som kona kan ha i øret. Ikke vet jeg, men det er kanskje ikke så dumt tenkt, eller hva?

Forskjellig ørepynt han har laget. Kniver, kopper, og det siste er elgtenner... Om å gjøre å utnytte elgjakta til det ytterste!

I det hele tatt....mye fint som kommer fra hans hånd.

Hvis noen er interessert i noen av disse tingene, er det bare å ta kontakt, så kan kan det sendes flere bilder eller flere opplysninger. Bare spør i vei!!

18 kommentarer:

HildeS/Frøken Fryd sa...

Wow, så mykje fint du viste her. Nydeleg arbeid:)
Takk for titten, og ha ei fin helg:)

annemariesquilt sa...

Det var flotte ting, tenk så gøy...
Hils og si at dette må han være stolt av!

Mita`s hjørne sa...

Utrolig flotte kniver din mann har laget...
Flotte kopper også, et must når man går i fjellet...
Morro med disse øredobbene da, letter litt på samvittigheten til mennenne når de kjøper seg slikke flotte ting...

Ha en koselig fredag og helg...

Linda sa...

Oj,et kreativt hus hos dere med andre ord.Nydelige arbeider.
God helg til deg.Hilsen Linda :)

Anne sa...

Trøstes min..., dette er mannen sin ja. For denne damen vet hvor mye arbeid og pussing som ligger bak. Håper for all del du ikke har snoket så langt tilbake i mitt arkiv at du har sett mine :-(
Vis dem for guds skyld ikkke fram, men øvelse gjør jo mester, og må nok si at jeg har kommet meg jeg også. Synes slirene er det vanskeligste jeg da, få sømmene rette og det gode "klikk" når kniven skal plasseres.

Send min beundring til sjuklingen i senga, litt ros, og de kommer seg MYE raskere. (Men syke mannfolk er jammen ikke bare bare..., hilsen en kone med erfaring.

God helg herfra.

Inger sa...

Her var det utrolig mange fine kniver og slirer. Virkelig flott arbeid, det må du hilse mannen din og si. Ha ei fin helg.

Nunne sa...

Slette tid, så mange fine ting! Jeg syns jeg ser for meg eieren av bloggen sitte med egenproduserte lefser, bak englegardiner og med en hund eller to rundt beina, og ser på samboern spikke og smi... Artig! Kreative folk, både du og han! Blir nesten litt misunnelig på folk som kan ALT!
Jaja, jeg sitter med heklenål og lager BRØDbrikker til tre bursdagsgaver i januar, mens austavinden uler rundt hushjørnene!
Ha ei god helg!

Nunne sa...

Takk at du besøker bloggen min! Det er så spennende å legge ut nytt, men jeg er ikke flink og gjør hele tiden noe galt. Men, KOSELIG! Må finne kabelen til kameraet mitt, så jeg får lagt ut andre bilder ;)
Jeg er NYBEGYNNER, vet du! Artig!

Lene sa...

Oj oj oj... Jeg er helt imponert!! Ja, jeg skjønner at du også er blandt oss heldiggrisene med verdens herligste menn!! Vi må bare huske på å ta godt vare på dem, de vokser aldeles ikke på trær.

Min mann er tålmodigheten selv, og det forstår jeg at også din må være, når jeg ser det bittelille prikarbeidet han har gjort! Hils han fra meg med masse skryt :)

Og ha en finfin dag, kjære deg :)

IngersATELIER sa...

Hei,jøss så nydelig et håndtverk. Skal si du har en nevenyttig mann!:) Er så spent på pakken, regnet med at den skulle dukke opp i dag... hmm om posten kommer da, den er flere timer forsinket pga uværet. Her er et snø-kaos uten sidestykke. Ønsker deg en flott helg, her er det iallefall innevær!

Anne sa...

Husker det jeg også nå når ordene "forelsket i læreren kom"... :-)

Ha en forelsket lørdag kveld, håper du har gått læreren ut av senga.

GAWO sa...

Duverden så mye fint. Akkurat sånne ting som jeg liker. Jeg har noen kniver og har hengt de opp til pynt. Ja, jeg har til og med en liten til øretpynt, kjøpt for mange år siden. Heldig er du som har en så flink mann. Men så er nå han heldig også som har deg, for du er like flink med alt det spennende du lager ser jeg.
Artig å kikke her hos deg. :-)

Hulda sa...

Så kreativ samboer du har! Flotte ting han har laget. De koppene er veldig fine, har sett flere slike, men har ikke. Vannet som renner i fjellbekkene og i skogen, er noe av det beste jeg vet!

Anonym sa...

Hei!
Veldig fin ørepynt. Var på villmarksmessa i dag og angrer meg veldig på at jeg ikke kjøpte kniv for å ha i øret, så etter en googlerunde kom jeg hit. Selger mannen din øredobber? Fins det en nettside? :)
Gunnhild

Trude Vesterheim sa...

Hei


Lager mannen din fortsatt kniver til å ha i øret og i så fall hva koster de? Jeg mistet min, som jeg har hatt i 25 år, på mandag og er så lei meg for det

hilsen Trude Vesterheim
trude.vesterheim@getmail.no

Lissie sa...

Hei, jeg har et spørsmål. jeg ser han har laget nydelige øredobber som er kniv i slire. Jeg har ei lillesøster som drømmer om slike øredobber. tror du han ville tatt på seg jobben med å lage ett par til henne? Jeg er villig til å betale :)

Leon Smestad sa...

Hei! Nå vet jeg det er lenge siden denne ble oppdatert, men holder dere fortsatt på? Min mormor ga med en slik øredobb med kniv i slire for mange år siden, men den har blitt mistet… jeg ble så veldig glad når jeg fant noen som lgde dem!

Anonym sa...

Heija😊 ønske mæ øredobber, både kniv å kopp😊 sjer d e gammelt innlegg men æ prøve læll æ😊