tirsdag 22. januar 2008

AVKOBLING

Ei lang og hard arbeidshelg




tok mye energi, og da jeg kom hjem søndag ettermiddag hadde jeg behov for å koble av med noe kreativt. Jeg tenkte på arbeidsdagene som hadde gått, på hva som hadde gjort det så travelt. Og kom fram til at sånn er det bare....enkelte ganger er det så mange ting som krever ens oppmerksomhet på samme tid at det er vanskelig å gjøren god nok jobb. Og DET er noe som suger energien ut.


Vi ønsker å gi noe av oss selv til de menneskene vi jobber med, og det gjør at vi trenger påfyll som kan hjelpe oss videre når vi føler at det blir for mye for oss.


At jobben likevel er meningsfull og viktig er det som gjør at vi bare puster oss opp litt--- koser oss med hobbyer og det vi liker aller best----og så er vi etter en liten stund klar til jobben igjen med friskt mot.








Det første jeg kreerte var denne..





Mine lommer er alltid fulle av huskelapper når jeg er på jobb. Og har jeg ikke lapper tilgjengelig, er det øversiden av venstre hånd som får gjennomgå. Veldig ofte er området mellom venstre tommel og venstre pekefinger full av tall og bokstaver i skjønn forening. Noen BT,P, CRP, TP,og diverse annet er skriblet ned i all hast.





Jeg tok ei blokk med 5 små blokker på. Fant en kvass kniv, og skar av ei av blokkene.


Deretter målte jeg meg fram til passelig størrelse. Det er viktig at en sånn ting ikke blir for stor, for den skal tross alt få plass i lomma. På ene siden laget jeg ei lomme som passet akkurat til blokka, i midten ei lomme som passet til ei lita penn ( denne er mindre enn ei vanlig penn ) og på andre siden ei lomme som skal romme et kort med viktige telefonnummer som jeg ofte trenger på jobb.




Et lite stitchery ble sydd på forsiden før det hele ble sydd sammen.






Størrelsen vises godt her ved siden av telefonen.




MEN JEG MÅTTE GJØRE NOE MER...



I adventa kjøpte jeg ei bok som het " pynt og gaver til jul" av Liv Asplund og Jane Asprusten. Der hadde jeg lagt merke til ei avlang pute som skulle varme sjel og kropp. Ei varmepute fylt med hele hvetekorn, lavendelblomst og lavendelolje.

Ei søt dame som jeg fant på nettet en gang, - husker dessverre ikke hvor- ble brodert på en bit bomullsstoff og sydd fast på yttertrekket til puta.

Se på den herlige teksten da.... FINDING LOVE IS LIKE FEELING A FLOWER BLOOMING IN YOUR HEART.... kjenner dere forelskelsens bobler, jenter?????

Deilig lavendel fra Annikes butikk Annas rom gir en ekstra effekt av puta.

BRUKSANVISNING:

Puten varmes i mikrobølgeovn på 600W i 3-4 minutter eller i stekovnen på 150 grader i ca 5 minutter. Det er viktig at ikke posen kommer borti fettrester i ovnen, da begynner posen å brenne. Legg puten på en stor tallerken eller i en plastbolle i mikroovnen eller i en ren panne i stekeovnen.

Da er puten klar til å varme en sliten nakke eller rygg, eller kanskje det er føttene som trenger en omgang med varme. Det er sikkert ikke bare meg som har kalde tær..

Når posen ikke er i bruk, kan den ligge på badet eller på soverommet og bare dufte godt!

Og så, enda en gang takk til dere som er innom og hilser på.

Det er alltid spennende å treffe dere.

26 kommentarer:

Anonym sa...

Den der Søster Ellen blokka di, likte jeg...:)

Hilsen Ellen, Datter av Gunnlaug

Anonym sa...

å javisst, kjenn e forelskelsen boble....æsj og dobbelt æsj at han sjåføren min e på kurs i kveld...jaja, han kjem no engang heim..... då kan det begynn å blomstre i hjertet...
Veit du, du e døktig, ikkje berre med nål og stoff, men me menneska! E veit du gjer a deg sjøl og gjerna litt ekstra attpåtell. D ha e sjøl sett.
Det LOV å vær sliten! Det lov å sett med beina høgt ette ei arbeidsøkt, enten den e no helg eller midt i uka. Så batterian bi ladda opp! Men merkelig med det håndarbeid, d jo JOBB, d og,men det FÅR man energi av.
Jaja, kjære Lovisemor, glad e oppdaga at d va no nytt her. E ladda mine batteri innom bloggen din, titt og ofte.
Ha god natt og sov godt!
Klem :)

Lovise sa...

Takk ska du ha, Nunne, men e kan ikke sov i natt. Ska på 3 nattevakter nå.
Klem.

Nunne sa...

Å då sku vi egentlig ha vært ilag i natt, du og e... om ikkje halsen og kroppen min ha vært så skral :)
Vart sport, men MÅTT si neitakk :(
God vakt, får e heller si!
Hils ho som fikk vakta mi...

My little footprints sa...

Guri malla, i dag kjenner jeg meg igjen ;) Du skal bare SE hvordan armen min ser ut etter en arbeidsøkt! Siden det er jeg som går med telefonen, så må jeg jo ha noe å skrive på der og da om det er noe som skal huskes på. Og hva gjør jeg når jeg ikke har noe å skrive på i ummiddelbar nærhet? jo jeg skriver oppover armen! hehe, den boken skulle jeg gjerne ha hatt! hehe.. Jeg må le, ja det går i crp, stix, romnummer og BT. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fått kommentarer at nå må jeg huske på å ha en post-it bunke i lommene ;) En god idè altså! Den tenker jeg du får god bruk for ja! ikke noe flere blåe kulepennarmer ;)
Puten din var jo også skjønn, kan tenke meg at det er nydelig å sette seg ned etter en arbeidsøkt med denne om skuldrene! Det hadde en mang sykepleier synes vært godt!
Fine ting du har laget i dag, og det falt så godt i smak hos denne sykepleieren iallefall!
Ønsker deg en fortsatt god kveld/natt!
Klemmer fra Beth

Silkeline sa...

Det futteralet til søster-blokka di var så flott! Praktisk og søtt samtidig:)....
Den varmeputa var jo bare helt toppen da!! Den skulle jeg gjerne hatt her nå. Varmet slitne nakkemuskler.....har nok heklet litt intenst på bestemorlappene mine jeg tror jeg:)Jammen er du effektiv med nål og tråd:)

Du lurte på mønsteret til symaskintrekket....det er kjøpt på Kathrines Quiltestue for flere år siden......men om du vil kan jeg prøve å kopiere til deg.(er ikke helt lov men....;)Gi meg et hint du bare.....:)

Mita`s hjørne sa...

Utrolig kjekk den "søster"-boka de... med et søtt bilde på også... blir nok flere som vil ha en slikk...
Disse skuldervarmerne er utrolig gode å bruke... har en selv og den er bare HÆRLIG...
Motivet er var jo utrolig søtt da, har bestandig samlet på søte tegninger o.l som ligger på vent - til noe, og noe er brodert på div puter, poser o.l... har også brukt motiv fra malebøker til barn...

Ha en koselig kveld og helg...

Lene sa...

Du, madam - gleden er virkelig på min side :)

Og den lille blokken din er noe av det smarteste jeg har sett. Genial - og så utrolig søt og forseggjort :)

Samme med puta - sååå søt. Jeg har faktisk testet en slik pute på nakken, og den var veeldig bra. Og så så lenge den varmet. Den jeg prøvde hadde ikke lukt i tillegg - så du har laget luksusutgaven, du, da :))

Får dårlig samvittighet - du er så utrolig flittig. Jeg har altså ikke fått ut fingeren til noen ting i det siste, synes jeg. Men tror vi trenger å dovne oss litt her i heimen. Har holdt på med oppussing og styr i månedsvis.

Kos deg masse i kveld :)

God klem fra meg :)

Silkeline sa...

Hei igjen:)
Jeg sender jeg....må bare få noen til å kopiere først.
Ha en fin kveld:)

Anita sa...

Gi meg e-post adressen din så kan jeg sende deg..... det du ønsket deg!!!
Ha en godkveld! Men rekker det nok ikke før til uka!!

My little footprints sa...

Kjære Lovise ;)
Jeg skal jammen si du er snill! I dag dukket det opp noe i postkassen til meg, og jammen var det ikke en aldeles nydelig gave i fra deg! Den var jo bare så utrolig nydelig! Jeg blir rørt og glad på samme tid! Jeg er så takknemlig! Nesten som en unge der jeg skyndet meg inn fra postkassa for å se hva jeg hadde fått! ;) Jeg lurte på en liten ting, så jeg sender deg en liten mail ;)
Varme klemmer fra Beth

Lene sa...

Goddagen, søster Ellen :))

Jeg ville bare ønske deg en super helg :) Håper du har fri og kan kose deg masse med den ene av de to beste mennene i verden ;)

Det skal jeg :) Og nå skal jeg ut og kjøpe roser eller tullipaner - og litt godt til i kveld :) Så får vi se om det også skulle bli tid til et nytt innlegg etterhvert :)

Og du, sååå nydelig såpepose du hadde laget til Beth. Du er supersnill, og det fortjente hun, så grei som hun har vært med monogrammene sine :)

Ha en finfin dag - så skravles vi :)

Klem fra meg :)

Linda sa...

Hei! Flotte ting du har laget etter en slitsom dag.Du er god.
Et annet lite tips er å sy en fin lomme til mobilen.God Helg!
Hilsen Linda :))

Anonym sa...

Sååå kjempelurt med ei slik blokk , nakkeputen også. Dessuten var det lekkert å se på. Jeg skulle absolutt sydd meg begge deler . På jobb , innbiller jeg meg at jeg skal huske alt - det er så feil som det kan bli ! Og en varm nakkepute må være himmelsk .

Heidi sa...

Nydelige ting du lager, koselig å se hva andre pusler med! Ønsker deg ei god helg!

annemariesquilt sa...

Flott notat blokk du har laget, du er jo veldig kreativ. Kjempeflott nakkepute, den høres fantastisk deilig ut. Kanskje det hadde vært en ide å lage til meg selv. Du er kjempeflink til å brodere. Nå har jeg fått min mor til å bli fullstendig bitt av den basillen. Nå har hun bestillt 4 nye påtegna mønster av meg . Hmm det blir min jobb å quilte dem ferdig. Men jeg er jo heldig da...

Lene sa...

Jaaaaa, det var der du skulle få nattmat :) Men det er aldri for sent - du er alltid velkommen, Lovise :))

Vi har akkurat fått barnebarnet inn døra her - og koser oss værre :) Bestefar prøver å kle på henne pysjen, hihi... Litt av et prosjekt, men han er iherdig - så det ordner seg til slutt :)

Ha en superfin kveld :)
Kos dere - og hils mannen :)

Klem fra meg :)

Anne sa...

Å en slik pose hadde vært topp å ha i fotenden på senga gitt, fordi mine tær alltid er så kalde :-)

Hadde en slik lignende (ikke så fin da) laget av kirsebærsteiner en gang..., men for en ekkel lukt du når den ble varmet i mikrobølgeovnen... fisj !!!

Lavendel hølres mye bedre ut, desuten virker jo den lukten beroligende på mennesker også sies det.

fin helg vider til deg.

Anne sa...

Å en slik pose hadde vært topp å ha i fotenden på senga gitt, fordi mine tær alltid er så kalde :-)

Hadde en slik lignende (ikke så fin da) laget av kirsebærsteiner en gang..., men for en ekkel lukt du når den ble varmet i mikrobølgeovnen... fisj !!!

Lavendel hølres mye bedre ut, desuten virker jo den lukten beroligende på mennesker også sies det.

fin helg videre til deg.

Anne sa...

God nattevakt til deg :-) ja

Linda sa...

Hei!Takk for hilsen.Ha en fin søndag.Hilsen Linda :))

toneab sa...

Hvorfor i alle dager har jeg ikke funnet bloggen din tidligere? Du har blitt lagt til i listen over mine favoritter. Du skriver godt, bildene er fine og alt du lager er også veldig inspirerende. Håper du synes det er ok at jeg "sniker" innom her :-). Ha en flott søndag!

Inger sa...

Du verden så mye fint du har laget. Det er en fin måte å "riste av seg" jobben på, for det er vel ikke bare flotte dager innenfor ditt yrke. Tror jeg må sy en slik søsterblokk til min søster. Det er fine gaver til travle mennesker. Ha ei riktig fin uke.

Anonym sa...

Hei, her har jeg kosa meg ei stund med så mye fint å se. Mange flotte stitchery, så nå er jeg så inspirert, skal lage meg et, ja nå med det samme. Ønsker deg ei fin uke

Hilsen fra landet sa...

For en bra idé! Noe slikt har jeg ikke sett før. Litt sånn "Florence Nightingale"-aktig det der "søster Ellen" :-D

Virkelig virkelig herlig heading!!

IngersATELIER sa...

Nå måtte jeg innom og hilse på:) Håper du har fått hvilt ut! Oi... så vakre ting du lager, jeg bare nyter synet her. Ha en kos kveld kjære deg!

Masse hilsen Inger Bente!