tirsdag 11. september 2007

MINNER OM MORMOR



ELEN AMANDA født 1890


Mormor, morfar og de fire ungene










På soverommet henger en liten kjole som skal minne meg om min mormor. Hun ga meg stoffet til denne kjolen og sølvkorset som henger på i julegave da jeg var 6 år. Mamma sydde kjolen til neste jul, og jeg var veldig stolt da jeg pyntet meg til jul det året. Stoffet er nydelig silke som det er vevd rosemønster i. Rosa var nok en av yndlingsfargene mine.... er glad i rosa fortsatt - over førti år senere....


Et annet minne jeg har etter mormor er denne symaskinen. Jeg vet ikke akkurat hvor gammel den er, men morfars tante hadde den før henne. Det er en Grover & Baker og er nok over hundre år. Mormor var født i 1890 men jeg vet ikke når hun overtok denne maskinen.


I alle fall var hun veldig flink å sy, og satt oppe om natta og sydde til hun sovnet over maskinen. Mønster laget hun selv, hun bare tok nøye mål av den som skulle ha plagget.

Min morfar var på fiske i Lofoten om vinteren og pleide å ha med seg kjolestoff til henne og jentene når han kom hjem.

Denne kjolen sydde mormor til min mamma da hun var ung. Mamma blir 80 år om noen dager, så kjolen begynner å trekke på årene nå...


Det er fine detaljer på kjolen, som trukne knapper og mange legg og folder. Ble nok ikke sydd på ei kveldsstund, nei.



Her er bilde av en ring og en nål som mormor hadde. Nåla er kanskje ikke så kjempegammel, men ringen fikk hun av min morfar da de var et ungt par. Den er i sølv, med stjerner rundt hele ringen, og to hender flettet i hverandre foran. Den er veldig slitt, så hendene er begynt å løsne. Uansett er jeg kjempeglad for å ha disse tingene.



Ingen kommentarer: